Inte kul x3

Jag blir så fascinerad av språk ibland, både modersmål och inlärda språk, att jag nästan (med betoning på nästan) skulle kunna tänka mig att gå tillbaka till högstadiets tyskalektioner.

Ta bara vad folk säger när de inte har kul som exempel.

- Tråkigt. Ja, det är väl det officiella ordet, om man kan uttrycka det så.
- Tradigt/Tradit. Så säger vissa av mina bekanskaper som är såna där wannabe-danskar, söderifrån alltså, men de menar precis samma sak.
- Träligt. Det skulle mycket väl mamma eller pappa kunna säga i de smålandska skogarna, och likaväl mena precis samma sak.

Jag kan sitta hur länge som helst och fundera på såna ord. De är väl inte direkt synonymer, utan mer olika varianter på samma ord, men synonymer är också en favoritsysselsättning under mina mer filosofiska dagar. Haha... Jag måste skaffa ett jobb! :P

Och ibland när jag har riktigt tråkigt/tradigt/träligt så plågar jag Daniel med att försöka få in vartenda småländskt fusk-slang jag kan komma på. Typ krasma, gnavvla, att råka (som i att hitta), dän, knö och penne. Jag blir glad... det blir inte han. :P

Kommentarer
Postat av: Jessica

Glöm inte det bästa småländska ordet - snurk! :)

2011-05-03 @ 08:44:13
URL: http://himlagrisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0